Számos projekt célja az, hogy megállítsa a húsfogyasztás csökkenését, az Európában élő fiatalok növekvő vegetáriánus szokásai miatt. Fénykép: Alamy Stock Photo /Guardian

Kampányok támogatják a sertés- és borjúhús fogyasztását, az egészségügyi és éghajlati aggályok ellenére – írja a Guardian.

Az EU-t azzal vádolják, hogy az emberi egészségre és az éghajlati válságra „védhetetlen” megközelítést alkalmaz, mivel évente több tízmillió eurót költenek kampányokra, melyek célja a húsfogyasztás visszaesésének visszafordítása. Úgynevezett „hamis hírek” megcáfolására törekszenek miszerint rosszul bánnak az állatokkal élelmezés céljából.

A kampányok között vannak olyanok is, amelyek célja a vörös hús fogyasztása által előidézett rákkal kapcsolatos hivatalos figyelmeztetések leküzdése, a borjúhúskészítmények közképének javítása, melyek állítólag kritikus szerepet játszanak a tejipar számára felesleges „fiatal hím borjak értékének megszerzésében”.

Az EU évente 200 millió euró (166 millió font) támogatást nyújt a mezőgazdasági termékek promóciójára. A Wakker Dier holland állatjóléti szervezet kutatása szerint az elmúlt három évben körülbelül 60 millió eurót költöttek 21 húsmarketing kampányra, köztük az Egyesült Királyság.

Számos tervezetben olvasható, hogy az európai fiatalok körében egyre növekvő vegetáriánus tendencia miatt támogatják a húsfogyasztás csökkenésének megállítását.

Az állattenyésztés felelős az emberi eredetű üvegházhatású gázok összes kibocsátásának körülbelül 14,5% -áért. A tudósok bizonyítékot találtak a rák és a sertés-, marha- és báránytermékek étrendje közötti kapcsolatról.

Az Európai Bizottság honlapján a közelmúltban megjelent, a Pork Lovers Europe nevű kampány, amely 1,4 millió eurót kapott marketingre, ideértve egy „road-show-t” egy rózsaszín busszal, amit úgy festettek le, hogy egy malacra hasonlítson, rajta felirattal, hogy „a sertéshús fogyasztása Európában az utóbbi években csökkent”.

Ezt folytatva: “Ezért nagyon fontos a sertéshús támogatása a fogyasztói bizalom helyreállítása érdekében, amelyet megráztak az olyan hírek, mint például a legutóbbi IARC [Nemzetközi Rákkutatási Ügynökség] jelentése.”

Az IARC, az ENSZ ügynökségének tudósai 2015-ben beszámoltak arról, hogy a szalonna, a vörös hús és a glifozát gyomirtó szer fogyasztása növeli a rák kialakulásának kockázatát. A Pork Lovers Europe az Egyesült Királyság, Spanyolország, Németország, Franciaország és Portugália fogyasztóit célozza meg.

A Baromfi-feldolgozók és Baromfikereskedelem Szövetsége által hat tagállamban indított, 4,4 millió eurós kampány célja a következő két évben a csirkék tenyésztésével és levágásával kapcsolatos mítoszok és hamis hírek megállítása.

„Az EU baromfihús-fogyasztása az Európai Unióban továbbra is növekszik, de lassabban, mivel egyre több fogyasztó bizalmatlan a baromfihús-előállítással kapcsolatban” – mondja az Európai Bizottság honlapja. A csirkefogyasztás 1,22% -os növekedését 2020-ban és 2021-ben célzó kampány „kisgyermekek, szakemberek, média és véleményformálók” felé irányul.

Egy második sertéshús-kampány 2,5 millió euró támogatást kapott a dánokat és a svédeket megcélozva. „A sertéshús már nem része a fiatal skandinávok   természetes étkezésének” – mondja a Bizottság honlapja. „Általában kevesebb húst esznek, és különösen a sertéshúst kerülik el. A cél a fogyasztói kereslet növelése, és ezzel az egyébként várható csökkenés megállítása.”

A borjúhús reklámozására irányuló kampány a holland borjúszektor számára a belga, olasz és francia piacon 6 millió eurós támogatást kapott.

„A borjúhús piac a 2000-es évek óta hanyatlik” – olvasható a tervezet leírásában a Bizottság honlapján. „Ennek különféle okai vannak: a gazdasági válság, a fogyasztási magatartás megváltozása és mindenekelőtt az elme-tudatosság hiánya. Franciaország, Hollandia, Belgium és Olaszország is hajlandó harcolni a fogyasztás visszaesésével azáltal, hogy javítja a fogyasztók európai borjúhús-imázsát.”

Sjoerd van de Wouw, a Wakker Dier Alapítvány kutatója elmondta, hogy a finanszírozási politika elavulttá vált. “Megértjük, hogy figyelembe kell vennie a termelők érdekeit, de nem szabad a fogyasztókat és az éghajlatot teljesen figyelmen kívül hagyni” – mondta.

Erre válaszul az Európai Bizottság szóvivője elmondta: „A projektek kiválasztása egy szigorú és meghatározott eljáráson alapul, amelybe bevonják a külső kiértékelőket. A termelői szervezetek javaslatot küldenek kampányötleteikkel kapcsolatban, és részt vesznek a kampányok finanszírozásában.

„A meglévő politikának a folyamatos kiértékelése és kiigazítása érdekében a Bizottság hamarosan nyilvános konzultációt indít az EU mezőgazdasági termékek promóciós politikájáról.”